torsdag 5. januar 2012

«Å være på nett» med dagens elever er en viktig faktor for at elevene skal opprettholde sin motivasjon for læring. 
Derfor har jeg en utfordring! 

 
·      Må jeg lage en facebook-side med elevene for å være sikker på at de får den informasjonen de trenger?

·      Må jeg bruke metoder som innebærer at elevene må lage blogg?


·      Må jeg legge inn en video på oppslagstavla på It`s learning for å vekke nysgjerrigheten til eleven på et nytt tema?
·       Må jeg i stede for å be elevene lage power point-presentasjon lage en video-presentasjon ved hjelp av sin i phone eller andre hjelpemidler?

Det er ikke sikkert jeg må alt dette, men jeg er villig til å prøve og jeg er motivert for å gjøre det.


Kari Smith, professor ved institutt for pedagogikk ved UiB sa på et foredrag:
« Det å være en profesjonell lærer er utfordrende. Undervisning er komplisert. Det handler ikke bare å fylle på med kurs, men det handler om å endre adferd».


Det er nettopp det det handler om, tenker jeg!
Derfor er jeg også igang med min første blogg. Mange spørsmål dukker opp mens bloggen lages.
- Kan det å lage en blogg være en metode som elevene kan bruke?
- Vil elevene lære fagstoffet bedre ved å lage blogg?
- Er det lettere å være bevisst på noen av de grunnleggende ferdighetene når en lager og kommenterer andres blogg?
- Hva med vurdering for læring; kan blogg på en eller annen måte brukes til det?

Tror jammen elevene og jeg skal lage og bruke en fagblogg!



4 kommentarer:

  1. Så fin blogg du har laget. Og tankene du har er helt berettigede. Jeg tror at blogging åpner for en delingskultur som elevene er tjent med på mange måter. For oss undervisere er blogging bare et verktøy til i kassa; vi må vite hva vi vil bruke det til. Vi får ønske hverandre lykke til med studiene!

    SvarSlett
  2. Hei Marianne.
    Kjempeflott blogg, fint å kunne dele erfaringer, tanker og spørsmål på denne måten. Nå har jeg også kommet igang og dette virker spennende. Gleder meg til å samarbeide på fagblogg.

    SvarSlett
  3. Fin blogg. Det hadde vore artig om du delte erfaringane med elevblogginga, om du no skulle kome til å byrje med det :)

    SvarSlett
  4. Dette er spennende Marianne. Gleder meg til å følge bloggen din:9

    SvarSlett